sobota, 9 listopada 2013

Ucieczka z Hoi An

Wczoraj po zwiedzaniu Hoi An i powrocie do hotelu postanowiliśmy zarezerwować sleeping bus (to taki autobus z łóżkami - 17$/1 os) na niedzielę do Mui Ne (18h jazdy). Wszystko możemy załatwić tu na miejscu w naszym hotelu, ponieważ jest on zarazem biurem podróży. Przy próbie rezerwacji autokaru dowiedzieliśmy się, że na niedzielę to niemożliwe tylko nie mogliśmy zrozumieć powodu. W końcu pani napisała na kartce słowo „storm”. Od razu przez głowę przeszły nam wspomnienia namiastek tropikalnych ulew jakie przeżyliśmy i świadomość, że potem drogi mogą być nieprzejezdne. Zapadła szybka decyzja wyjazdu w sobotę czyli jutro. Pod wieczór wyskoczyliśmy jeszcze raz na miasto. Chcieliśmy zobaczyć jak wygląda starówka po zmroku w świetle tysięcy lampionów z których również słynie Hoi  An. Widok mnóstwa kolorowych, świecących kul rozświetlających restauracje, sklepy, stragany, a nawet drzewa przypominał święta :) Nie mogliśmy się powstrzymać przed zakupem choćby jednego.

trudny wybór :), duże po 6-8$

a te małe za 1$

Po powrocie do hotelu postanowiliśmy spojrzeć w Internet co tam z tym „stormem”. Po przeczytaniu kilku informacji przecieraliśmy oczy ze zdumienia i ogarniało nas przerażenie. Okazało się, że nie chodzi o zwykły huragan czy burzę tylko o tajfun Haiyan być może najsilniejszy jaki kiedykolwiek miał miejsce, który dzień wcześniej zmasakrował Filipiny (prędkości wiatru ponad 300km/h), a teraz zmierza w kierunku wybrzeża Wietnamu, a jego epicentrum stanowi Da Nang i pobliskie Hoi An w którym właśnie przebywamy. Uderzenie tajfunu przewiduje się na niedzielę. Kolejne czytane doniesienia pogłębiały już tylko stres.

Jest już po 24.00 postanawiamy wstać skoro świt, spakować się i uciekać. Rano anulowaliśmy autobus na 17.00 i zarezerwowaliśmy pociąg na 14.00 do leżącego na południe Nha Trang, gdzie teoretycznie powinniśmy być już poza zasięgiem tajfunu.
W sobotę rano ruszamy dalej na południe. Wzięliśmy taksówkę z hotelu na stację w Da Nang. O dziwo hotel policzył za nią tylko 15$. Jedziemy wybrzeżem przyglądamy się wzburzonemu morzu i szaremu niebu. Gdyby nie temperatura +30 i straszna duchota pomyślelibyśmy, że to środek polskiego lata ;)

Dachy domów z blachy falistej i dachówki dociskane są workami z piaskiem – to jedyne przygotowania jakie widzimy.
Wreszcie po 40min docieramy do dworca. Zaczyna padać.

Na dworzec docierają kolejne grupy turystów. Nie musimy pytać widzimy ten sam rodzaj desperacji. Oczekujemy na spóźniający się pociąg. W zatłoczonej poczekalni jest duży telewizor LCD na którym non stop wyświetlane są kolejne doniesienia na temat tajfunu. Setki oczu wbite w ekran pilnie obserwują i komentują. Wygląda to trochę jak jakiś sztab kryzysowy. Pokazują ewakuację ludności, szczególnie dzieci na zagrożonych terenach. Jest też relacja z zabezpieczania mostów w Hoi An.
 Wreszcie wjeżdża nasz pociąg 1,5h spóźnienia. Tłum rusza do wagonów. Uciekamy, trochę nam ulżyło.

Dojechaliśmy już do Nha Trang jest prawie 24.00 jesteśmy w hotelu, idziemy spać. Mamy nadzieję, że jesteśmy już poza zasięgiem Haiyana. Jutro rano ruszamy dalej na południe.

1. Oby się rozeszło po kościach. Internet to wspaniały wynalazek. Wczoraj był blackout na pół woj. zachodniopomorskiego. A bez prądu nie ma wody, lodówki, telefony nie działają, często i ogrzewanie, nie ma jak zatankować ani cokolwiek kupić. Nawet pieniędzy wyciągnąć. Internetu też nie ma. Wystarczy parę dni i w mieście nie da się żyć, rabowanie sklepów itp. A dodając do tego klęskę żywiołową? Aż strach myśleć. Warszawa nincze, nincze Warszow, Warszawa nima. -co zburzona ?

1. Na szczęście my już jesteśmy dość daleko od Haiyana, a co do Twojego ostatniego zdania to trochę brzmi po chińsku.

2. Kurczę, a miało być po węgiersku.

2. O kurcze. Trzymam kciuki by was ominelo. Mialo byc ciekawie ale moze nie az tak... Powodzenia/Marta

1. Dzięki, stresu trochę było, ale na razie oddaliliśmy się dość znacznie od zagrożenia :)